دیگ بخار

سوخت لازمه اصلی دیگ بخار ، دیگ آبگرم و دیگر بویلرها است. سوخت ماده‌ای حاوی عناصر قابل‌احتراق است که با ترکیب اکسیژن گرما تولید می‌کند.به‌عبارت‌دیگر هر ماده‌ای که بتواند برای آزاد کردن انرژی گرمایی بسوزد سوخت نامیده می‌شود.سوخت از خانواده هیدروکربن‌ها است و در از ترکیبات اصلی انبه کربن ،هیدروژن و گوگرد می‌توان اشاره کرد.در این مقاله قصد داریم انواع مختلف سوخت دیگ بخار و دیگر بویلر ها را شرح دهیم،همراه بخار شعله خراسان باشید.

انواع سوخت دیگ بخار

هدف اصلی سوخت دیگ بخار تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به حرارت برای تبدیل کردن آب به بخار است. اپراتور دیگ بخار باید تا حد ممکن در مورد سوخت دیگ بخار دانش کسب کند تا ایمنی را افزایش دهد و بهترین استفاده را از آن داشته باشد. باید بدانید که در فرآیند، چه چیزی برای سوزاندن سوخت دیگ بخار نیاز است تا موارد غیرعادی را دریابید. نفت، گاز و زغال‌سنگ سوخت‌های فسیلی هستند. یعنی از زمین استخراج‌شده و حاصل انفعالات چند هزارساله بدن حیوانات و گیاهان است که پس از پوسیدن به‌صورت سوخت‌های حال حاضر درآمده‌اند. چوب، تفاله نیشکر و سایر سوخت‌های مشابه همگی از گیاهان ساخته‌شده‌اند و به نام سوخت‌های زیست‌توده‌ای شناخته می‌شوند.

اجزای تشکیل‌دهنده سوخت

سوخت دیگ بخار تعیین‌کننده درصد اجزای تشکیل‌دهنده آن است. این کار در آزمایشگاه و توسط روش‌های استاندارد انجام می‌گیرد و نشانگر مقدار هیدروژن، کربن، گوگرد، اکسیژن و نیتروژن موجود در سوخت است. در سوخت‌های نفت کوره و زغال‌سنگ مقدار آب و خاکستر را نیز محاسبه می‌کند. آنالیز نفت کوره را نیز به دست می‌دهد که مخفف رسوبات و آب است

مقاله :  دیگ آب گرم و تجهیزات مکانیکی وابسته به دستگاه + خرید دیگ آبگرم

معمولاً متان جزو اصلی گاز طبیعی به همراه مقدار کمی از گازهای دیگر است. گوگرد سوخت سهم کوچکی در آزاد کردن انرژی در فرآیند احتراق دارد. مشکل اصلی گوگرد احتراق آن مثل دی‌اکسید گوگرد و تری اکسید گوگرد است.که در دودکش و آب ترکیب‌شده و تشکیل اسیدهای سولفوروس و سولفوریک می‌دهد.

وجود آب در انواع سوخت

آب مایع موجود در سوخت دیگ بخار می‌تواند موجب همه نوع مشکلاتی باشد و نیز گرمای فراوانی برای تبدیل آن به بخار نیاز است این در حالی است که خوردگی هم به وجود می‌آورد که انتقال و ذخیره سوخت را دچار آسیب می‌کند.آب در زغال‌سنگ یک مشکل بزرگ در فصل زمستان است برای اینکه با یخ زدن آن توده عظیم به هم چسبیده زغال‌سنگ به وجود می‌آید که نمی‌توان با آن بویلر صنعتی بخار را تغذیه کرد.

وقتی آب در مخازن از نفت جدا شد در کف ته‌نشین می‌شود. آب به‌قدری جمع می‌شود که ناگهان متوجه می‌شوید تلاش می‌کنید آب را بسوزانید. آب در سوخت‌های مایع نیز بستری برای خوردگی لوله‌ها و مخازن فراهم می‌کند. این‌یکی از دلایل نشست مخازن زیرزمینی ذخیره سوخت است که عواقب جدی به دنبال دارد.

مشکلات خاکستر سوخت

خاکستر سوخت دیگ بخار می‌تواند قابل اشتعال باشد. اگر وضعیت اشتعال دماهای بالاتری تولید کند خاکستر ذوب می‌شود و دوباره پس از سرد شدن جامد می‌شود که معمولاً توده‌هایی عظیم به وجود می‌آورد.که می‌تواند مسیر گاز یا هوا را مسدود کند.در هنگام سوزاندن سوخت دستگاه با دمای گداخت خاکستر پایین (کمتر از ۱۸۰۰°F) بهره‌بردار باید وضعیت اشتعال را تحت نظر داشته و با قفل و برچسب‌زنی دیگ بخار توده‌های خاکستر سخت شده را پیدا کند.

مقاله :  خوردگی در دیگ بخار

سوخت گاز دیگ بخار از نوع  LPG

سوخت گاز دیگ بخار از نوع LPG  یا سوخت گازی مایع معمولاً پروپان یا بوتان است که پروپان رایج‌ترین است و  به‌صورت مایع تحت‌فشار حمل‌ونقل می‌شود. آن‌ها خواص اشتعال پاک گاز را با خواص حمل‌ونقل نفت ترکیب می‌کنند اما با هزینه بیشتر. در به ویلر خانه‌هایی که سوخت گاز دیگ بخار از نوع LPG مصرف می‌کنند معمولاً به‌عنوان سوخت دستگاه جایگزین برای گاز طبیعی غیرقابل صرف‌نظر است. پروپان می‌تواند با نسبت‌های مناسب با هوا ترکیب‌شده و در شعله‌های گاز طبیعی بدون تغییر تنظیمات آن سوزانده شود. پروپان دارای ارزش حرارتی خیلی بالاتر حدود Btu/lb   ۲۱٫۵۲۳است که نیازمند ۲۸٫۷۸ft3 برای سوزاندن هر ft3 گاز است. توجه کنید که هوای موردنیاز به ازای هر میلیون Btu تقریباً برای همه گازها یکسان است.

سوخت گاز دیگ بخار از نوع گوارنده

سوخت گاز دیگ بخار از نوع گوارنده در حقیقت همان گاز طبیعی است، فقط خیلی جوان‌تر و حاوی موادی است که در مقایسه با گاز طبیعی مطلوب نیست. گاز گوارنده یک محصول جنبی در تصفیه فاضلاب است که آب در گوارنده محصورشده و باکتری‌های بی‌هوازی با تجزیه کثیفی‌ها، متان و دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. تفاوت اساسی بین این گاز و گاز طبیعی این است که گاز گوارنده دارای محتوای دی‌اکسید کربن بیشتر و سایر مواد اضافی همچون آب، اسیدهیدروکلریک و ذرات معلق است. برخی دستگاه‌های گوارنده دارای پالایه‌هایی برای کاهش ذرات و جداکننده‌هایی برای رفع آب و اسید پیش از ورود به دیگ بخار هستند. بزرگ‌ترین متغیر در گاز گوارنده میزان دی‌اکسید کربن است. این گاز اساس خنثی است و ازاین‌رو محتوای متان را رقیق می‌کند تا ارزش حرارتی آن را ۲۵ تا ۸۰ درصد مقدار گاز طبیعی کاهش دهد.

مقاله :  دیگ بخار و دیگ آبگرم در ماشین سازی بخار شعله + دیگ بخار غذا

سوخت گاز دیگ بخار از نوع هیدروژن

حتماً در مورد سوخت هیدروژن بسیار شنیده‌اید زیرا سوخت اصلی سلول‌های سوختی است که در شاتل‌های فضایی برای تولید برق و آب به کار می‌رود. اکنون می‌توانید تصور کنید که با ترکیب هیدروژن و اکسیژن، تولید آب و انرژی برق‌داریم. سلول‌های سوختی مقداری گرما تولید می‌کنند که به‌عنوان یک محصول جنبی در نظر گرفته می‌شود. فقط یک مورد سوزاندن هیدروژن در بویلر را بیان می‌کنیم که یک گاز تلف‌شده حاصل از فرآیند شیمیایی بود که آن را برای بازیافت انرژی می‌سوزانیم. می‌توانید فرض کنید که در ۶۱۰۰۰Btu/lb سوخت بسیار داغی بود که ضرورت ساخت مشعل و نگهداری بسیار ملموس است.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور خلاصه سوخت دیگ بخار را توضیح دادیم.سوخت‌ها نقش مهمی دارند و قلب تپنده دستگاه‌های صنعتی هستند و از طرفی معایبی هم دارند دسته‌بندی سوخت‌ها بسیار متنوع است که ازجمله پرمصرف‌ترین‌ها را نام بردیم.پیشنهاد می‌کنم از مطالب دیگر سایت بخار شعله خراسان دیدن کنید چنانچه درزمینهٔ های صنعتی و خرید دستگاه دیگ بخار،دیگ آب گرم و دیگ روغن داغ نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‌توانید از راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.